Lidé používají internet nejčastěji ke komunikaci a vyhledávání informací. Oceňují, že jim zjednodušuje možnosti kontaktu s blízkými, orientaci ve zboží nebo správu osobních financí. Běžnou činností se stává sledování videí a online přenosů. Ukazují to další publikované výsledky mezinárodního průzkumu mediálního chování internetových uživatelů Mediascope o činnostech lidí na síti a hlavních výhodách online prostředí.
Nejčastěji oceňovaným benefitem přístupu k internetu je možnost být více v kontaktu s přáteli a příbuznými, a to napříč věkovými skupinami. Lidé si také cení toho, že mohou lépe vybírat zboží a služby a spravovat finance. Zejména online bankovnictví vnímají Češi velmi pozitivně, zatímco u nás finanční operace přes internet oceňuje 70 % lidí, v Evropě jako celku to není ani polovina populace (44 %). Srovnání vybraných oblastí ukazuje graf č.1:
Graf č.1: Výhody internetu
znění otázky: Co z následujícího můžete podle vás dělat více díky tomu, že jste on-line?
Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012
Mezi nejčastější činnosti na webu patří e-mailová komunikace a vyhledávání. Tyto aktivity jsou pro velkou většinu internetových uživatelů každodenní a aspoň jednou týdně se jim věnuje téměř každý. Význam komunikace na internetu ukazuje i velká obliba sociálních sítí a nástrojů instant messagingu, které používá každý týden přibližně polovina populace.
E-mail a vyhledávání používají mladší i starší generace přibližně ve stejné míře, výrazné rozdíly mezi věkovými skupinami jsou u používání sociálních sítí. Na denní bázi je navštěvují tři čtvrtiny mladých od 18 do 24 let a 59 % lidí do 34 let, ale jen třetina internetových uživatelů ve věku 35-44, čtvrtina lidí do 55 let a v generaci 55+ to je 9 %. Doménou mladých je do značné míry také video na internetu, zejména pokud jde o sledování nebo stahování videoklipů a filmů.
Přehled dotazovaných oblastí je v grafu č. 2:
Graf č.2: Aktivity na internetu
Znění otázky: Jak často vykonáváte následující činnosti na internetu
Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012
„Výsledky tohoto průzkumu víceméně potvrdily informace z kontinuálního šetření české on-line populace využívaného pro potřeby NetMonitoru. Dodává k výsledkům Pavel Ševera, koordinátor výzkumných projektů SPIR. „Nejvyužívanější jsou stále tradiční internetové služby, vyhledávání a e-mailová komunikace. Běžným se stalo on-line nakupování, využívání bankovních služeb i navštěvování sociálních sítí, na významu nabývají videoformáty. Trochu opomenuta je v této otázce konzumace zpravodajství na internetu, což je pravidelná činnost pro tři čtvrtiny internetových uživatelů. Z mezinárodního srovnání výsledků je také vidět, že internet je lidmi používán ve všech evropských zemích v podstatě stejně.