První výsledky odhadu velikosti celoevropských inzertních výdajů AdEx jsou na světě. Evropský trh online reklamy vzrostl v loňském roce o 14,5% na 20,9 miliard euro. Celý reklamní trh přitom rostl jen mírně o 3,6% a bez započítání internetu by stagnoval. Na internet nyní míří přibližně pětina reklamních rozpočtů v Evropě. Vyplývá to z výzkumu organizovaného IAB Europe, na kterém se druhým rokem podílí i SPIR se svými každoročními inzertními odhady.Na podrobné výsledky porovnávající jednotlivé země si budeme muset ještě pár týdnů počkat, ale první obecnější informace jasně ukazují nadále rostoucí význam internetu jako inzertního média.
Internetová reklama rostla v obou hlavních formách – display a search – dvouciferným tempem, ve vyhledávání o 17,9% a v displayi, do kterého se započítávají i video a mobilní reklama, o 15,3%. Na celkovém evropském online spendu se nyní search podílí ze 46,5%, display 33,6% a 19,2% připadá na katalogy a řádkovou inzerci.
Podle autorů výzkumu internet těží hlavně z množství různých formátů a možností inzerce. Je uznáván jako médium vhodné jednak pro doručení měřitelných výsledků o návratnosti investic, tak i pro zvýšení povědomí o značce. Brandingový efekt internetové reklamy začal být zdůrazňován i ve spojitosti s online videem, které v poslední době nabývá na významu a na představuje průměrně již z 8,2% výdajů do display reklamy.
Rozdíly jak ve výši, tak ve struktuře online výdajů v jednotlivých evropských zemích jsou velké a bude určitě zajímavé vidět podrobnější výsledky včetně mezinárodního a regionálního porovnání, které by měla společnost realizující výzkum, IHS Screen Digest, dodat na konci června. Výzkum vychází z údajů 26 evropských zemí (včetně například Ruska nebo Turecka), které shromáždily a poskytly lokální profesní asociace sdružené v IAB Europe. Na výzkumu se podílí i SPIR, který v ČR provádí odhady inzertních výkonů internetu pravidelně počátkem každého roku. Zprávu o výši online investic v ČR za rok 2011 najdete zde: http://www.spir.cz/internetova-reklama-nadale-poroste-i-v-roce-2012, avšak je třeba třeba upozornit předem, že v projektu AdEx se pracuje s medianet cenami, takže výsledky se od čísel publikovaných v ČR budou lišit.
Pro více informací o prvních výsledcích projektu AdEx najdete na stránkách IAB Europe:
http://www.iabeurope.eu/news/europe%27s-online-ad-market-tops-%E2%82%AC20bn-despite-economy.aspx