Podle aktuálních zjištění SPIR již některá média začínají vyžadovat tvorbu kreativ výhradně v HTML5 a lze očekávat, že se k nim postupně začnou přidávat další. Vzhledem k tomu upozorňujeme na již dříve (v dubnu 2015) publikovaný článek a odkaz na informační materiál SPIR popisující technologii HTML5. V současnosti rovněž dochází k aktualizaci reklamních formátů v souladu s doporučeními IAB. SPIR v rámci publicity připravuje na podzim k tomuto tématu dva klubové večery pro zástupce odborné veřejnosti.
Online reklamní trh by se měl zabývat kontinuálně klesající platformou pro zobrazovaní reklamy ve stále nejrozšířenějším formátu Flash. Není naděje, že by se tento trend měl obrátit, naopak reklamní prostor s podporou technologie Flash bude stále ubývat. Výhradní příčinou je růst podílu mobilních platforem (chytré mobilní telefony a tablety) na návštěvnosti médií. S čím dál větším tlakem na metriku viditelných impresí bude problém nezobrazení Flash reklamy z důvodu absence Flashe v zařízení návštěvníka viditelný problém pro zadavatele a bude to mít pro média ekonomický dopad ve zmenšujících se příjmech z reklamy, zejména plošné reklamy s obchodním modelem CPT.
SPIR připravil úvodní informační materiál popisující technologii HTML5, nahrazující ustupující technologii Flash. Dokument je určen pro všechny, kteří se tématem HTML5 zabývají. SPIR se bude problematikou dále zabývat podle potřeby, reakce trhu a odborné veřejnosti. V druhé části dokumentu je uveden praktický příklad tvorby jednoduchého HTML5 animovaného banneru včetně odkazů na užitečné nástroje.
Celý dokument je ke stažení v příloze článku.
Hlavní zjištění vyplývající z dokumentu:
- Online reklamní trh čím dál častěji skloňuje viditelnost reklam, jedním z důvodů nezobrazování richmedia kreativ je nepodpora použité technologie Flash v internetovém prohlížeči
- Celkem 19 % všech pageviews v ČR je bez podpory Flashe. Z naprosté většiny to jsou zhlédnuté stránky z mobilních zařízení, kde míra nepodpory se blíží 100 %
- Zásadním problémem pro Flash jsou mobilní platformy, jejichž podíl na provozu internetu neustále roste, aktuálně se v ČR podílí 16 % (2/2015). Podpora pro Flash je prakticky nulová.
- Současné reklamní standardy SPIR definují, že součástí podkladů richmedia reklamy, která pro zobrazení vyžaduje spuštění doplňku v prohlížeči, by měl být alternativní rastrový soubor (obrázek), který se zobrazí v případě chybějícího nebo blokovaného doplňku prohlížeče, ale téměř nikdo to nedělá
- Možným východiskem ze závislosti na přítomnosti Flash přehrávače v prohlížeči je použití formátu HTML Richmedia kreativy s využitím možností, které přineslo HTML5 - nativní přehrávání multimédií přímo ve webovém prohlížeči a možnost běhu animací nebo aplikací bez závislosti na doplňcích třetích stran v prohlížeči
- HTML5 nativně podporují všechny prohlížeče včetně mobilních platforem, není potřeba žádný doplněk (plug-in)
- HTML5 je formálně od 28. října 2014 v konečné specifikaci, ve skutečnosti jsou standardy HTML5 průběžně aktualizovány (HTML Living Standard), na základě zpětných vazeb od webdesignerů, tvůrců prohlížečů a SW nástrojů nebo dalších zúčastněných stran
- HTML5 kreativy jsou složitější na tvorbu, chybí dobrá podpora SW nástroji, u médií se pracněji kontrolují chyby při nasazení (lidská práce), existují technická omezení při nasazení achybí jednotná technická specifikace formátu HTML5 akceptovaná českými reklamními médii, která by byla kompatibilní i se zahraničními servery
- Kdyby byly jen desktopové prohlížeče, byl by Flash stále nejlepším řešením, s nejširší základnou tvůrců a softwarové podpory
- Přestože má HTML5 proti Flashi stále mnoho nevýhod, výhody budou převažovat a učení trhu na HTML5 reklamy je nevyhnutelné. Hlavním důvodem je masivní růst mobilních platforem