Internet za rok 2010 inkasoval celkem 7,7 miliard korun od domácích zadavatelů reklamy. Pro rok 2011 pak provozovatelé internetových médií odhadují meziroční růst 24 %. V rámci plošné (display) reklamy inzerenti v loňském roce investovali do internetu přes 4,5 mld. Kč a v reklamě v katalozích to bylo 985 mil. Kč v ceníkových (tzv. gross) cenách. V PPC systémech (pay-per-click, výkonnostní reklama) inzerenti utratili téměř 2,2 mld. Kč v reálných (tzv. net net) cenách. Podíl internetu jako mediatypu tak dosáhl téměř 13 % na celkových investicích do reklamy za rok 2010 u nás a je na třetím místě za televizí a tiskem. Vyplývá to z průzkumu realizovaného nezávislou výzkumnou agenturou Factum Invenio (FI) pro Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Většinu zaujímá plošná inzerce, která je u zadavatelů, alespoň podle ceníkových cen, stále na prvním místě. Podle odhadů členů SPIRu se opět ani letos podíl jednotlivých forem inzerce významně měnit nebude. Absolutní výkony jednotlivých typů inzerce a jejich rozložení v loňském roce 2010 včetně odhadu pro letošní rok jsou vidět v grafech č. 1, č. 2 a tabulce č. 1.
Tabulka č. 1: Podíl jednotlivých forem internetové inzerce v roce 2010 a odhad pro rok 2011
2010 |
2011 (odhad) |
Y2Y % 2011/2010 (odhad) |
|
Standardní* |
4 172 690 544 Kč |
5 191 333 426 Kč |
24,4% |
Nestandardní* |
376 342 348 Kč |
511 080 470 Kč |
35,8% |
Katalog* |
985 444 708 Kč |
1 119 077 398 Kč |
13,6% |
PPC** |
2 181 976 244 Kč |
2 762 909 674 Kč |
26,6% |
CELKEM |
7 716 453 844 Kč |
9 584 400 968 Kč |
24,2% |
* ceníkové ceny (gross), ** reálné ceny (net net), zdroj: SPIR, FI, leden 2011
Celkový inzertní výkon za loňský rok se skládá z částek měřených projektem AdMonitoring, jenž registruje kampaně plošné inzerce (tzv. display reklamy) ve standardních formátech. Výkony dalších forem internetové reklamy – nestandardní display reklamy, PPC reklamy (search a kontext) a reklamy v katalozích (directories), vznikly na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur a provozovatelů PPC systémů v režii výzkumné agentury Factum Invenio. SPIR od loňských inzertních odhadů používá pro výpočet výkonu PPC reklamy v ČR samostatnou metodiku.
Meziroční očekávané tempo růstu podle typu inzerce je vidět v grafu č. 3. Očekává se, že letos nejvíce poroste nestandardní reklama, která v loňském roce proti předpokladu mírně poklesla. Porovnání proinzerovaných absolutních částek podle typu inzerce v roce 2009, 20l0 a odhadovaném letošním roce je znázorněno v grafu č. 4. V loňském roce mírně klesl podíl standardní display reklamy z 57 % na 54 % a naopak stoupl podíl PPC reklamy z 25 % na 28 %, jak ukazuje graf č. 5. Reálný meziroční růst 20,5 % celkových výdajů do internetové reklamy v roce 2010 předčil očekávání, neboť vloni dotazovaní odhadovali růst jen 17,7 %. Pro letošní rok je odhadován opět růst celkových výdajů, a to ve výši 24 %, jak ukazuje graf č. 6.
Porovnáme-li inzertní výkony internetu s výkony ostatních médií (graf č. 7 a tabulka č. 2, v ceníkových, tzv. gross cenách, bez nadační a vlastní inzerce) za předcházející rok, které pocházejí z monitoringu inzertních výkonů společnosti Kantar Media a.s., pak internet jako mediatyp zaujal se 7,7 miliardami korun třetí příčku za televizí a tiskem. Ostatní média jako jsou např. rozhlas, outdoor nebo kina jej teprve následují. Celkový podíl internetu na všech reklamních výdajích dosáhl v loňském roce téměř 13 %, což je o 3 procentní body větší podíl oproti předcházejícímu roku 2009. Stejný podíl internetu vychází i podle monitoringu inzertních výkonů společnosti Admosphere s.r.o., která letos poprvé publikovala data za celý trh podle jednotlivých médiatypů za rok 2010.
„Ze statistik a srovnání je evidentní, že internet si ze všech mediatypů dokáže prakticky jako jediný udržet výraznou dynamiku rozvoje. Čísla popisující reklamní trh tak jen potvrzují, jak dramaticky se proměňují preference uživatelů a také inzertní preference zadavatelů. Tento trend by měl nadále pokračovat", komentuje výsledky dotazování předseda SPIR Ján Simkanič.
Tabulka č. 2: Podíl inzertních výkonů jednotlivých médiatypů v roce 2010
2010 |
podíl z celku % |
|
TV |
26 236 680 830 Kč |
43,5% |
Tisk |
18 391 677 326 Kč |
30,5% |
Internet |
7 716 453 844 Kč |
12,8% |
Radio |
4 263 611 246 Kč |
7,1% |
Outdoor |
3 169 949 146 Kč |
5,3% |
Indoor-Instore |
278 394 090 Kč |
0,5% |
Kino |
185 172 674 Kč |
0,3% |
OOHTV |
65 989 332 Kč |
0,1% |
CELKEM |
60 307 928 488 Kč |
100,0% |
ceny bez nadační a vlastní inzerce, zdroj: SPIR, FI, Kantar Media a.s., leden 2011
Pozn. PPC znamená platba za kliknutí (pay-per-click). Jedná se o model zpoplatnění reklamy, kdy se platí za skutečně přivedené návštěvníky, nikoliv za počet zobrazení či časové období jako je tomu např. u bannerové reklamy nebo přednostních zápisů v katalozích. PPC reklama ve vyhledávání se obvykle zobrazuje ve vyhledávačích vpravo vedle výsledků vyhledávání nebo také na prémiových pozicích. Na obsahových webech se PPC reklama zobrazuje vpravo nebo pod článkem.