Internetová reklama zaznamenala v roce 2013 stejně jako v předchozích letech dvojciferný nárůst. Podle odhadu SPIR dosáhly loni inzertní výdaje do různých forem online propagace 13,3 mld. korun. To je více než dvojnásobek oproti roku 2009 (6,4 mld. Kč). Meziročně vzrostly výdaje do online inzerce o 2,2 miliardy korun (19 %) oproti roku 2012 a v letošním roce se očekává další 15% růst. Nárůst investic je patrný ve všech oblastech internetové reklamy. Největší objem připadá na bannerovou celoplošnou inzerci, zadavatelé bohatě využívají i reklamu ve vyhledávání, obsahových sítích, katalozích a řádkové inzerci. Stále populárnější je pro inzerenty videoreklama na internetu a rapidní růst od loňského roku zaznamenal prodej reklamy v systémech automatizovaného nákupu RTB. V celkových reklamních výdajích připadá na online reklamu 19% podíl rozpočtů v ČR. Údaje pocházejí z každoročního průzkumu inzertního výkonu internetu, který pro SPIR provedla v lednu a únoru agentura ppm factum research.
Graf č. 1: Vývoj celkových výdajů do internetové inzerce v roce 2008 až 2013 a 2014* v mld. Kč * odhad
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu, která zahrnuje veškeré bannerové formáty (6,8 mld. korun v ceníkových cenách). Reklama ve vyhledávání dosáhla 2,9 mld. korun a v obsahových sítích 1,4 mld. v reálných cenách. Více než miliardu korun (1,2 mld.) inkasovala katalogová a řádková inzerce. V absolutních částkách sice menší, ale rapidně rostoucí formy reklamy na internetu jsou videoreklama (689 mil. Kč), placené PR články (178 mil. Kč) a nákup reklamy cílené na publikum s aukčním prodejem RTB (45 mil. Kč). „Pokud bychom měli určit nějaký trend, pak kromě obecného růstu obratu v ceníkových cenách lze jistě hovořit o prohlubující se pestrosti obchodních modelů a formátů inzertních ploch a s tím spojené diverzifikaci investic" komentuje výsledky průzkumu Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIR.
Letos byla mírně změněna struktura výstupů a odděleně jsou reportovány výkonnostní modely - reklama ve vyhledávání a v obsahových sítích, které byly dříve počítány společně z důvodu použití stejného platebního modelu PPC. Reklama cílená na mobilní zařízení je monitorována na straně médií i zadavatelů. V grafu č. 2 je uvedena, mimo jiné, velikost zjištěná od poskytovatelů obsahu (102 mil. Kč v ceníkových cenách), která vypovídá o hodnotě reklamy na dedikovaných mobilních stránkách a v mobilních aplikacích. Agentury však uvádějí 9% podíl z celkových inzertních nákladů ve vyhledávání a sítích cílený na mobilní telefony a tablety, což odpovídá cca 390 milionům korun v reálných cenách. Ty jsou však v grafu zahrnuty do kategorií Search a Obsahové sítě.
Graf č. 2: Podíl jednotlivých forem internetové reklamy v roce 2013 * reálné ceny (net net) ostatní v ceníkových cenách (gross) Ze všech sledovaných forem reklamy zaznamenal nejvyšší, více než pětinásobný, růst objem reklamy prodané modelem RTB (45 mil. Kč). Mezi dalšími rychle se rozvíjejícími formáty jsou placené PR články s dvojnásobným nárůstem oproti roku 2012 a videoreklama, která inkasovala meziročně o třetinu více. Na grafu č. 3 je znázorněn vývoj různých forem internetové reklamy v předchozích čtyřech letech a očekávání pro tento rok. Spolu s nimi je do výzkumu zařazována i inzerce v SMS a MMS zprávách v operátorských sítích, která dosáhla v loňském roce 93 mil. Kč.
Graf č. 3: Výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy v letech 2010 až 2013 a 2014* v mld. Kč * odhad
Údaje v grafu nejsou z důvodu použití různých cen zcela srovnatelné (čisté ceny jsou u kontextové reklamy, reklamy ve vyhledávání a RTB a ceníkové ceny u ostatních položek). Porovnání odhadu reálných cen bude k dispozici v celoevropském výzkumu inzertních výdajů AdEx, do kterého SPIR se svými daty přispívá, v létě.
Při pohledu na srovnání inzertních výdajů do jednotlivých mediatypů připadá největší část (40,5 %) na televizi, byť u ní došlo oproti roku 2012 k odlivu více než 2 miliard z reklamních rozpočtů. Druhým nejvýznamnějším médiem z pohledu inzerentů je tisk se čtvrtinovým podílem (17,5 mld. Kč), na internetovou reklamu připadá s 13,3 miliardami korun 19,4% podíl. Rozhlasová a Out-of-Home reklama utržila v loňském roce 5,8, resp. 4,3 mld. korun.
Graf č. 4: Podíl jednotlivých mediatypů v roce 2013* * ceny bez vlastní inzerce (selfpromo)
Trend vývoje inzertních nákladů do médií (graf č. 5) ukazuje, že zatímco televizní reklama je stále na vrcholu zájmu reklamních zadavatelů, tisková inzerce již čtvrtým rokem klesá a online reklama naopak stále roste. Při zachování současného cca 15-20% meziročního růstu výdajů do internetové reklamy se dá předpokládat, že objem online inzerce dostihne nebo překoná tiskovou za 2 roky, v roce 2015.
Graf č. 5: Vývoj podílů jednotlivých mediatypů (absolutně) * ceny bez vlastní inzerce (selfpromo)
Tabulka č. 1: Podíl inzertních výkonů jednotlivých mediatypů v posledních 3 letech
Pozn.: Ceny bez vlastní inzerce (selfpromo), ve výkonech rozhlasu (2011 a 2012) nejsou započítány regionální prodeje Zdroj: SPIR, ppm factum, Admosphere, únor 2014
Tisková zpráva včetně metodiky a terminologie je k dispozici na microsite http://www.inzertnivykony.cz |
05.03.2014