Praha, 15. června 2017 – Prestiž značek a dobré jméno zadavatelů reklamy může být na globálních webech a v reklamních sítích v ohrožení. SPIR vyzývá inzerenty a jejich agentury, aby při umísťování své reklamy distribuované prostřednictvím reklamních sítí na platformách s uživatelským obsahem požadovali záruky, že se jejich reklama nezobrazí u nevhodného obsahu.
Čerstvý případ [1], kdy řada globálních značek v rámci akce Brand Safety stáhla svou inzerci z platformy YouTube v důsledku toho, že se jejich inzeráty zobrazily před videem islámských extremistů, jen znovu upozornil na opakované případy, kdy byly reklamy prestižních značek nekontrolovaně umístěny vedle nevhodného či nežádoucího obsahu, a to bez vědomí zadavatele.
Značky jako Vodafone nebo Procter & Gamble se rozhodly svoji reklamu z platforem s uživatelským obsahem stáhnout, protože se zobrazovala v nevhodném, extremistickém, kontextu. Do budoucna budou po platformách jako je Facebook a Google požadovat záruky, že jejich reklamu nezobrazí vedle nevhodného obsahu. Taková situace se v českém prostředí v případě inzerce na serverech etablovaných vydavatelů nestává, protože vydavatelé mají nad obsahem článků kontrolu.
"Inzerenti si někdy dostatečně neuvědomují, že si musí pečlivě hlídat, kde se jejich inzerce objeví. Často sledují pouze výkonnostní parametry reklamy a netuší, že se jejich značka může objevit vedle mimořádně problematického obsahu. Toto riziko hrozí především tam, kde je obsah generován uživateli a nikoliv důvěryhodnými vydavateli, kteří za obsah ručí svým jménem," vysvětluje rizika takto zobrazované reklamy Ján Simkanič, předseda Sdružení pro internetový rozvoj. Reklama umístěná v nežádoucích souvislostech tak může zásadním způsobem poškodit zadavatele a jejich vztah s uživateli a zákazníky.
SPIR proto vyzývá zadavatele online inzerce, aby požadovali záruky vhodnosti obsahu, který se bude zobrazovat vedle jejich inzerátů. Situace, kdy se reklama zobrazí v nevhodném kontextu, může nastat i u programatického nákupu, když uživatelem nahraný obsah není dostatečně popsán. Reklamní systém pak nedokáže spolehlivě určit, co obsahuje, a reklama se tak zobrazí i na těch místech, s nimiž značka v žádném případě nechce být spojována. V médiích, jejichž obsah je tvořený redakcí, k tomuto zpravidla nedochází, neboť vydavatel je za obsah zodpovědný a má ho pod kontrolou.