Belgický úřad pro ochranu osobních údajů (APD) dospěl 2. února 2022 k rozhodnutí v kauze Transparency and Consent Framework (TCF), což je rámec pro sběr dat v souladu s GDPR, od Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe). Tento rámec používá značná část vydavatelů sdružených ve SPIR. V textu níže se věnujeme praktickým dopadům. Vývoj kauzy sledujeme a text budeme průběžně aktualizovat.
V tuhle chvíli se nic zásadně nemění, není třeba na TCF nahlížet jako na neplatný rámec pro sběr souhlasů. Vyskakovací okna se souhlasem TCF CMP nejsou nezákonná. V rozhodnutí APD požaduje, aby byly ve vyskakovacích oknech se souhlasem zveřejňovány další informace.
IAB Europe zároveň připravuje návrh úprav, který musí úřadu představit do 2 měsíců. Jakmile APD návrh IAB Europe odsouhlasí jako dostatečný, rozběhne se půlroční lhůta na zavedení náprav do praxe. Ačkoliv se rozhodnutí vztahuje pouze na IAB Europe, dotýká se i samotných základů RTB reklamy a potenciálně i těch, kteří TCF využívají (nevztahuje se pouze na belgické občany a firmy, ale v zásadě celou EU).
Pokud jde o praktické dopady, v tuto chvíli na základě vyjádření IAB Europe můžeme konstatovat následující:
- Obecně nedochází belgický úřad k závěru, že by vyskakovací okna k TCF byla nelegální. Navrhuje však doplnit text, který je v těchto oknech.
- Bezprostředně není třeba smazat všechna data obdržená na základě souhlasu přes TCF. Tato povinnost se týká pouze IAB Europe a pouze tzv. globálních souhlasů, které však přestaly být využívány v minulém roce.
- Je velmi nepravděpodobné, že by se na základě rozhodnutí belgického regulátora další národní regulátoři aktivně zapojovali do vyšetřování místních uživatelů TCF dříve, než proběhnou výše zmíněné lhůty.
- APD poukazuje na potenciální problém se získáním souhlas pro RTB reklamu, nicméně vývoj v této oblasti nyní nelze jasně predikovat.