Tisková zpráva
Praha 5. dubna 2018 – Jedenáctý ročník Internet Advertising Conference (IAC) pořádané Sdružením pro internetový rozvoj (SPIR) zahájil předseda výkonné rady Ján Simkanič připomenutím důležitosti jednotné měny pro měření návštěvnosti internetu v dnešní datově nejisté době. Upozornil také na velké výzvy, které před českým internetovým prostředím stojí – sílící regulační tlak, dominanci globálních monopolů a nedůvěru uživatelů.
„Internetové prostředí čeká velká diskuse o nalezení rovnováhy mezi potřebou poskytovat uživatelům služeb to nejlepší pro jejich individuální potřeby a ochranou jejich soukromí. Podmínkou této rovnováhy je vysoká míra transparentnosti a důvěryhodnosti ve všech ohledech, včetně internetové reklamy a jejího plánování. SPIR se snaží v této oblasti jít příkladem – například měření návštěvnosti NetMonitoru jako jedno z mála poskytuje díky veřejně kontrolovatelné metodice jednotnou měnu. Stejně tak SPIR aktivně vstupuje do odborných debat o tom, jak míru regulace upravit tak, aby plnila svůj účel a zároveň nezpůsobila potíže uživatelům ani provozovatelům služeb,“ komentoval předseda SPIR Ján Simkanič.
Internet Advertising Conference 2018 hostila více než 30 zahraničních i domácích přednášejících a téměř 600 účastníků ve třech sálech. Konference pokryla hlavní trendy současného digitálního prostředí, od proměn médií a cílení na uživatele, efektivitu online komunikace, přes programatic, Facebook, datové strategie, po udržení pozornosti a oslovení konzumenta nejen na mobilních obrazovkách, aby byla zakončena velkou debatou o GDPR (Nařízení o ochraně osobních údajů).
Změny, kterými prošla internetová média v posledních letech a klíčové globální trendy byly v hlavním sále tématem dopoledním přednášky Vincenta Peyregne z World Association of Newspapers and News Publishers. Na něj navázal další zahraniční host, Vesselin Popov z Centra psychometriky na Univerzitě v Cambridgi, který představil výsledky výzkumu online chování uživatelů využitelné pro předpověď preferencí a lepší cílení reklamy.
Co znamenalo pro internetovou verzi Denníku N, že Slovensko bylo jedním ze šesti testovacích trhů, kde Facebook provedl změny v newsfeedu, představil Filip Struhárik, manažer sociálních médií. Na Facebook se z jiného úhlu podíval Josef Šlerka z Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, který vedl na Studiích nových medií́ FF UK experiment, jehož cílem bylo mj. zjistit, zda, koho a jak lze pomocí falešných profilů ovlivňovat. Facebooku se věnovaly také další dva příspěvky; Vojtěch Lambert vyzdvihl důležitost obsahu, propojení, zábavy a znalosti fanoušků pro zvýšení virálního dosahu příspěvku a Jakub Křenek z ADison porovnal Instagram s Facebookem z hlediska zásahu, interakce, prodeje a konverzí mobilní reklamy.
Program ve třetím sále patřil především GDPR, oblasti, které se SPIR dlouhodobě věnuje. O zkušenosti z praxe s implementací GDPR ve vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA se podělila Marie Makovcová, Thorsten Koch z Google ujistil přítomné o bezpečnostní infrastruktuře cloudového řešení od Google, které může každá společnost využít pro sebe. Závěr programu patřil velké debatě o GDPR, kde ve které zazněly různé pohledy poskytovatelů online obsahu a technologických společností. Které oblasti implementace GDPR byly nejobtížnější, kolik času, peněz a lidských zdrojů bylo třeba alokovat, jak bude v režimu GDPR vypadat spolupráce vydavatelů a technologických firem nebo, kde je hranice mezi oprávněným zájmem a potřebou souhlasu – to byly některé z otázek, na které hledali odpovědi Tomáš Bičík z GroupM, Adam Nykles z Adform, Tomáš Hůlka z Burdy Praha a Marie Makovcová z VLM. Z dotazů i diskuse vyplynulo, že digitální sektor se v GDPR dobře orientuje, přípravu na implementaci nového předpisu nepodcenil a na účinnost této normy je většina firem dobře připravena.
Internet Advertising Conference (IAC) je tradiční akcí Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Letos proběhl již 11. ročník, na kterém pro téměř 600 účastníků vystoupilo více než 30 přednášejících ze zahraničí i z Česka.