Praha 19. dubna 2017 – Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), nejistota ohledně budoucí podoby nařízení ePrivacy nebo sílící snaha státu dostat ve světle aktuálních hrozeb pod kontrolu všechny informace na síti – to byla témata, která se prolínala několika prezentacemi dnešního desátého ročníku Internet Advertising Conference (IAC) pořádané Sdružením pro internetový rozvoj (SPIR). Pozornost věnovaná legislativnímu rámci, ve kterém se odehrává digitální byznys, potvrzuje, že firmy velmi intenzivně začínají řešit nejen technické otázky, ale i soulad s evropskými normami, související finanční dopady a volají po konkrétních návodech.
“Stát, komerční firmy a uživatelé vyostřují zápas o to, kudy povede čára soukromí, uživatelské přívětivosti, byznysové efektivity, státní kontroly a občanských svobod,” uvedl svou zahajovací řeč Ján Simkanič, předseda výkonné rady Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). “Jen při plném nasvícení rizik, přínosů a technologických detailů jsme schopni pochopit, co je ve hře a na jakou stranu se postavit,” dodal Ján Simkanič.
V sále věnovaném tématům státní správy probíhala živá diskuse nad neuspokojivou podobou eGovernmentu. Michal Bláha, zakladatel serveru hlidacstatu.cz zmínil některé slabiny: stát neukazuje, jak utrácí, chce skrývat již jednou otevřená data, neposkytuje veřejnosti přístup k informacím, jako je například kvalita vody, meteorologické údaje a další. Politická reprezentace se dostatečně nevěnuje eGovenmentu, protože občané dosud nezažili skutečně fungující elektronické služby státní správy, a nevyvíjejí proto tlak na politiky, aby je zlepšili.
V diskusi o autorském právu zdůraznil Ondřej Kulhánek ze společnosti Bontonfilm, že filmový trh se rychle přizpůsobil digitálnímu prostředí, nicméně stávající legislativa neumožňuje efektivně odstraňovat ilegální obsah.
Hlavní diskuse v sále věnovaném státní správě se vedla o GDPR a návrhu ePrivacy. Hlas byznysu označil legislativní návrhy a výklady regulátorů pro internetovou branži za nesrozumitelné a technicky neproveditelné. Zdůraznil, že průmysl má zájem na tom data svých uživatelů chránit. Regulace uživatelskou zkušenost nezlepšují, naopak hrozí, že za obsah dosud poskytovaný zdarma budou muset platit.
V debatě o kyberbezpečnosti a kontroverzní novele zákona o vojenském zpravodajství uvedl Václav Mach z Microsoftu základní podmínku funkční kybernetické obrany, kterou je spolupráce státu se soukromým sektorem, jejíž podoba je předem známá a v ideálním případě otestovaná. „Ušlechtilé záminky kybernetické bezpečnosti a obrany se nemohou stát záminkou pro nepřiměřenou, špatně nadefinovanou a zneužitelnou pravomoc represivních orgánů státu," doplnil Ján Simkanič.
Internet Advertising Conference (IAC) je tradiční akcí Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Letos proběhl již 10. ročník, kterého se zúčastnilo více než 45 přednášejících a téměř 600 účastníků. Ročenky projektů NetMonitor a AdMonitoring naleznete ke stažení pod článkem.