Rychlé zvýšení úrokových sazeb v roce 2018 a prognózy na jejich další růst v letošním roce mohly ovlivnit nárůst zájmu o nákup nemovitostí. V lednu se výrazně zvýšil zájem o webové stránky nabízející nemovitosti na prodej a pronájem, kategorie Bydlení – prodej zaznamenala ze všech zařízení dohromady téměř 475 tisíc nových návštěvníků. Nejvyšší nárůst byl zaznamenán na mobilních telefonech (322 tisíc RU), dále na klasických počítačích (více než 282 tisíc RU). Relativní nárůst činil u jednotlivých zařízení kolem třetiny návštěvníků.
Internetoví uživatelé se před nákupem nebo pronájmem nemovitosti zřejmě rozhodovali či inspirovali na lifestylových webech z kategorie Bydlení – obsah. Její návštěvnost se meziměsíčně zvýšila o 35 % na tabletech, 29 % na klasických počítačích a 24 % na mobilních telefonech. V lednu hledali uživatelé nejen nové nemovitosti, ale také automobily. Kategorie Auto-moto prodej zaznamenala výrazný nárůst návštěvnosti na klasických PC (více než 24 %, téměř 173 tisíc RU), dále na mobilních telefonech (16 %, asi 100 tisíc RU) a tabletech (15 %, téměř 15 tisíc RU).
V zimní sezóně se s nástupem chřipkové epidemie zvýšil zájem o zdravotnické weby, na nichž uživatelé mohli hledat rady a tipy spojené se zdravím nebo se dokonce přímo objednat k lékaři. Kategorie Zdraví rostla především na klasických počítačích (26 %) a na mobilních telefonech (24 %). Absolutní nárůst počtu uživatelů zdravotnických webů přesáhl u každého ze sledovaných zařízení 300 tisíc RU. Nemocní uživatelé, kteří museli zůstat doma, mohli věnovat více času návštěvám internetu. V lednu se tak zvýšil zájem o typicky oddechové kategorie, jako jsou Společenské magazíny, Komunitní weby či Zábava a hry. Společenské magazíny rostly především na mobilních zařízeních (kolem 10%), Komunitní weby hlavně na klasických počítačích (9 %) a Zábava a hry na tabletech (18 %).
Tab. 1. Výsledky měření návštěvnosti internetu na jednotlivých zařízeních – prosinec 2018 a leden 2019.
Počítače |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
7 005 006 |
7 017 663 |
12 657 |
0,18% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
13 394 332 600 |
14 564 509 934 |
1 170 177 334 |
8,74% |
Reální uživatelé (RU) – PC doma |
6 898 812 |
6 913 438 |
14 626 |
0,21% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC doma |
11 049 257 797 |
11 477 043 543 |
427 785 746 |
3,87% |
Reální uživatelé (RU) – PC v práci |
1 953 920 |
1 960 402 |
6 482 |
0,33% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC v práci |
2 345 074 803 |
3 087 466 392 |
742 391 589 |
31,66% |
Mobilní telefony |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
4 280 463 |
4 307 845 |
27 382 |
0,64% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
2 402 234 177 |
2 843 056 053 |
440 821 876 |
18,35% |
Tablety |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
1 685 401 |
1 684 106 |
-1 295 |
-0,08% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
343 820 803 |
401 417 318 |
57 596 515 |
16,75% |
Zdroj: NetMonitor, prosinec 2018 a leden 2019.