Leden přinesl mnoho důležitých událostí, které mohly zvýšit návštěvnosti jednotlivých kategorií webových stránek. Dvě z nich – nadcházející Brexit a epidemie koronaviru v Číně ovlivnily webové kategorie Ekonomika, Zdraví či Zpravodajství.
Zprávy o šířícím se koronaviru v Číně, jeho výskyt v Evropě a následné vyhlášení globálního stavu zdravotní nouze, mohly zvýšit zájem uživatelů o webové stránky týkající se zdraví. Uživatelé chtěli vědět, jaké jsou příznaky nemoci, jak ji rozeznat od chřipky, a zda nákaza hrozí už také v České republice. Vliv na nárůst návštěvnosti této kategorie mohla mít také chřipková epidemie, která byla vyhlášená koncem ledna v Jihočeském kraji. Kategorie Zdraví rostla především na mobilních telefonech a klasických PC a to o 18 resp. 13 %.
Nárůst počtu uživatelů kategorie Ekonomika mohl ovlivnit blížící se odchod Velké Británie z Evropské unie, ale například i kauza české společnosti Avast, jejíž akcie silně klesly z důvodu skandálu s prodejem dat uživatelů. Čtenost článků v této kategorii mohl také ovlivnit výše zmíněný koronavirus – uživatelé, kteří nakupují v čínských internetových obchodech, se mohli obávat, zda v souvislosti s uzavřením některých regionů v Číně jim budou doručeny jejich zásilky, případně, zda je bezpečné si je vůbec objednávat. Kategorie Ekonomika rostla nejvíce na klasických počítačích (18 %), dále na mobilních telefonech (14 %) a tabletech (9 %). Všechny vyjmenované události mohly ovlivnit kategorii Zpravodajství, která rostla nejvíce na počítačích a to o více než 4 %.
Na růst kategorie IT, digitální a mobilní technologie mohly mít vliv výše uvedené zprávy o společnosti Avast a také přechod na vysílání DVB-T2 v některých regionech ČR. Uživatelé chtěli vědět, kdy se tento přechod koná a co musí udělat pro to, aby si zajistili funkčnost televizního přijímače. Tyto webové stránky zaznamenaly největší nárůst na mobilních telefonech (téměř 20 %), dále na klasických PC a tabletech (asi 15 %).
Tab. 1. Výsledky měření návštěvnosti internetu na jednotlivých zařízeních prosinec 2019 a leden 2020.
Počítače |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
7 615 179 |
7 581 039 |
-34 140 |
-0,45% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
12 212 128 132 |
13 527 230 808 |
1 315 102 676 |
10,77% |
Reální uživatelé (RU) – PC doma |
7 551 328 |
7 518 737 |
-32 591 |
-0,43% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC doma |
9 906 905 850 |
10 624 709 352 |
717 803 502 |
7,25% |
Reální uživatelé (RU) – PC v práci |
2 140 610 |
2 133 742 |
-6 868 |
-0,32% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC v práci |
2 305 222 282 |
2 902 521 456 |
597 299 174 |
25,91% |
Mobilní telefony |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
5 591 498 |
5 658 927 |
67 429 |
1,21% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
2 969 214 981 |
3 307 492 474 |
338 277 493 |
11,39% |
Tablety |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
1 745 248 |
1 726 649 |
-18 599 |
-1,07% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
289 617 478 |
307 386 865 |
17 769 387 |
6,14% |
Zdroj: NetMonitor, prosinec 2019 a leden 2020.