TZ IAB Europe
Kupující i prodávající strany programatikého obchodování uznávají, že jeho přínosy přesahují pouhou vyšší účinnost reklamního zásahu
Nejnovější výzkum představený na IAB Europe Virtuálním programatickém dni 9. listopadu 2017 přinesl zjištění, že respondenti spatřují přínosy programatického obchodování zejména v lepším reportování kampaní a jejich kontrole na straně nákupu a ve vylepšené kontrole reklamního prostoru na straně prodeje. Tyto důvody tak předčily v loňské vlně výzkumu častěji uváděnou nižší cenu médií a vyšší efektivitu obchodování. Výzkum je založen na odpovědích více než 700 inzerentů, agentur a vydavatelů z 29 evropských trhů. Cílem bylo poskytnout přehled současného stavu programatického obchodování a výhled budoucího potenciálu programatiku jako strategické konkurenční výhody.
Výzkum vstoupil do svého třetího ročníku a přináší tyto klíčové poznatky:
- hlavními předpoklady pro investice jsou kvalita reklamy a transparentnost poplatků
- obchodní dopady programatického obchodování jsou širší než pouhá efektivita
- převažují in-house strategie
- investice do programatiku se budou nadále zvyšovat.
Význam vnímání brand safety a podvodných zobrazení jako překážek pro investování do programatiku vzrostl. Naopak význam viditelnosti reklamy jako bariery poklesl.
V inzerentech vyvolávají obavy netransparentní poplatky v dodavatelském řetězci, proto IAB Europe vytvořila pracovní skupinu pro transparentnost (Transparency Working Group), která zveřejnila Průvodce transparentností (Transparency Guide). Ten obsahuje otázky, které mohou položit inzerenti svým partnerům v dodavatelském řetězci. Průvodce rovněž zahrnuje zdroje dat a reklamního prostoru a pokrývá tak všechny klíčové prvky programatického obchodování.
Studie přináší zjištění, že programatické strategie se vyvíjejí a in-house řešení jsou stále častější. Například čtvrtina inzerentů používá nyní vlastní in-house vytvořený model v porovnání s 16 % v r. 2016. Stejně tak se zvýšil počet agentur a vydavatelů, které využívají interní programatické operace.
Na výhled do roku 2018 většina respondentů odpověděla, že hodlá zvýšit programatickou obchodní činnost.