IAB Europe publikovalo minulý týden závěrečnou zprávu z výzkumu AdEx Benchmark, který agreguje a prezentuje čísla o velikosti digitálního trhu ve většině evropských zemí. Ze zprávy vyplývá, že výdaje do internetové reklamy v loňském roce rostly napříč celou Evropou. Průměrný nárůst ve všech sledovaných 27 zemích byl 11,8% a celkově dosáhly 30,7 miliard euro. Z pohledu mediálních investic je online inzerce druhou nejvyužívanější po televizní (33,5 mld. €).
Internetová reklama rostla dvouciferným tempem již 5. rok v řadě, je nejdynamičtější formou inzerce a jednoznačně překonává růst celoevropského HDP (3 % v roce 2014). Nejedná se však o homogenní prostředí, trhy v jednotlivých zemích a regionech vykazují svá specifika. Západní Evropa má ve srovnání s východními státy obecně silnější postavení internetu mezi médiatypy, větší podíl reklamy ve vyhledávání a rozvinutější programatické obchodování. Velká většina (85 %) online inzerce se koncentruje do 10 nejrozvinutějších národních trhů. Region střední a východní Evropy vykazuje silnější růst online inzerce, což je ovlivněno i rozšiřováním a zkvalitňováním internetové penetrace. Nejvyšší výdaje do internetové reklamy na hlavu jsou ve Velké Británii, skandinávských zemích, Holandsku, Švýcarsku a Německu. Česká republika je s 34 € na obyvatele na rok blízko evropského průměru (42 €).
Největší kategorií z hlediska online reklamy zůstává Paid-For-Search (reklama ve vyhledávání, 14,8 mld. €). Vysokou dynamiku vykazuje display inzerce (celkově 10,9 mld. €), hlavně díky zvýšenému zájmu o videoreklamu, sociální média a programatické obchodování na rozvinutých trzích. Stále využívanější je rovněž reklama v mobilních zařízeních, která nyní představuje 18% podíl na celkových výdajích.
Tiskovou zprávu IAB Europe najdete zde: http://bit.ly/1f4LumE
Kompletní zpráva je dostupná členům SPIR na vyžádání u [email protected], nečlenové se prosím obracejte na[email protected].