Dosavadní dominantní multimediální a softwarová platforma Flash je na ústupu. V praxi to znamená, že pokud je reklama zpracovaná v technologii Flash, na více než polovině zhlédnutých stránek se nemusí návštěvníkovi média zobrazit. Kdo se nepřizpůsobí technologickým změnám, může na tom prodělat.
Inzerenti budou muset nově připravovat reklamy v technologii HTML5, neboť Flash, dosud nejčastěji používaný, ustupuje. Důvodem je dlouhodobě se zvyšující podíl přístupů z mobilních zařízení, která Flash nepodporují. V srpnu bylo 21 % zhlédnutých stránek na internetu pomocí chytrých telefonů nebo tabletů, a toto číslo bude dále stoupat. Mobilní platformy vše v technologii Flash, tedy i reklamu, téměř nepodporují. Navíc i nové verze prohlížečů Firefox a Chrome na stolních počítačích zobrazení Flash reklam blokují. “Média, agentury i inzerenti by měli na tyto výrazné technologické posuny reagovat co nejdříve, protože reálně hrozí, že jejich mediální investice nebudou dostatečně efektivní či smysluplné,” sdělil Ján Simkanič, předseda Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).
Technologie HTML5 není ničím novým, existuje mnoho let a aktuálně ji podporují všechny internetové prohlížeče bez nutnosti instalace jakéhokoliv doplňku. V současném přechodném stavu doporučuje SPIR u Flash bannerů důsledně dbát na dodání alternativní (zástupné) obrázkové verze a převádět Flash kreativy nástrojem Swiffy do HTML5. SPIR na jaře připravil HTML5 tutoriál a pracuje na pokynech a doporučeních k tvorbě HTML5 reklam, které budou dostupné do konce roku 2015.
Zatímco ve světě je HTML5 velmi rozšířená, situace v Česku poněkud zaostává. Dosud byly reklamní kreativy v HTML5 spíše ojedinělé. Jsou totiž složitější na tvorbu, chybí dobrá podpora softwarovými nástroji, na straně médií jsou technická omezení pro nasazení reklam, je třeba pracněji kontrolovat chyby a absentuje jednotná technická specifikace formátu HTML5 akceptovaná domácími reklamními médii, která by byla kompatibilní i se zahraničními servery.