13. 9. 2019
Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) podporuje přístup Ministerstva financí založený na úvaze, že současný daňový systém již neodpovídá skutečné situaci na trhu, kde technologický pokrok umožňuje společnostem vykonávat intenzivní ekonomickou činnost i v zemích, v nichž nejsou fyzicky usazeny. Dochází tak k tomu, že společnosti vykonávající obdobnou aktivitu na témže trhu nemusí vždy podléhat v příslušné zemi stejné míře zdanění.
V současnosti nadnárodní technologické společnosti odvádějí do českého státního rozpočtu výrazně nižší daně než jejich čeští konkurenti, což vytváří nerovné tržní podmínky a brání dalšímu rozvoji českého digitálního průmyslu a posilování jeho konkurenceschopnosti v rámci EU i globálně.
Z tohoto důvodu SPIR v obecné rovině podporuje záměr předkladatele návrhu na zavedení daně z vybraných digitálních služeb, jíž mají podléhat digitální služby poskytované na českém trhu globálními společnostmi, které nejsou v České republice usazené, a tudíž neodvádí příslušné daně (zejména daň z příjmu) dle daňových předpisů platných v České republice.
Bohužel však návrh zákona podle názoru SPIR vykazuje i celou řadu nedostatků a nepřesností, které ve svém důsledku mohou způsobit interpretační nejednotnost a následně soudní spory, a to aniž by byl naplněn účel tohoto nového předpisu.
Navrhovaný zákon může zároveň svou konstrukcí vést k řadě nezamýšlených důsledků, z nichž nejzávažnějším se jeví podstatné znevýhodnění podniků, které se budou přesouvat z kategorie malých podniků do kategorie podniků středních či se budou stávat součástí nadnárodních struktur (které ovšem nemusí být zaměřené na činnost v oblasti digitální ekonomiky). Návrh může u takových podniků, které již dnes řádně daní své příjmy v České republice, vést k tak razantnímu navýšení daňové zátěže ve srovnání s jejich konkurenty, kteří využívají výhod zemí s nižším daňovým zatížením, že již nadále nebudou ve vztahu k nim konkurenceschopné. Jsme přesvědčeni, že návrh zákona v aktuálním znění tak může značně omezit jak schopnost českých podniků prosadit se na evropském a globálním trhu, tak schopnost získat kapitálové zdroje na další rozvoj.
Návrh tak sice nedopadne na malé podniky, ovšem těm podnikům, které se díky svému umu a schopnostem začnou dostávat do situace, že by mohly byť vzdáleně konkurovat nadnárodním gigantům (které hradí v České republice a v EU v poměru ke svému obratu nepoměrně nižší daně), může efektivně bránit v tom, aby dosáhly potřebné konkurenceschopné velikosti.
Domníváme se proto, že by návrh zákona měl být před dalším projednáváním předmětem dodatečné odborné diskuze, v níž by byla zhodnocena i rizika pro českou ekonomiku, jež s sebou tento návrh nese.
SPIR podporuje narovnání tržních podmínek, a vítá proto iniciativu předkladatele, avšak upozorňuje, že návrh vyžaduje hlubší diskusi nad jednotlivými články a v některých případech řadu korekcí tak, aby mohlo být dosaženo zamýšleného účelu. Kvalita nového předpisu bude rozhodovat o tom, zda budou vytvořeny rovné podmínky na trhu, z nichž budou moci české společnosti oproti stávající situaci spravedlivě profitovat, anebo zda dojde k odlivu českých společností do jiných zemí EU s přívětivějšími daňovými podmínkami.
SPIR je rovněž připraven spolupracovat s kompetentními úřady při přípravě finální podoby předpisu tak, aby nový zákon reflektoval v plné míře nejen politickou vůli, ale také realitu českého digitálního trhu.
Stanovisko najdete ke stažení ve formátu .pdf níže pod článkem.