Tisková zpráva
Praha 6. března 2019 – Objem internetové inzerce dosáhl v roce 2018 více než 28 miliard korun. Oproti roku 2017 jde o 23% nárůst, na kterém se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama a reklama ve vyhledávání. Programatický nákup display reklamy vzrostl o 54 %. Výhled účastníků průzkumu na další rok je pozitivní, očekávají 14% růst online reklamy v roce 2019. V celkových reklamních výdajích v rámci všech mediatypů připadá na online reklamu čtvrtinový podíl (25 %), dlouhodobě si drží za televizní reklamou druhé místo. Údaje pocházejí z průzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura Median.
Vývoj celkových výdajů do internetové inzerce
Zadavatelé v roce 2018 investovali do internetové reklamy 28,6 miliard korun, což je o 23 % více než v roce předchozím. „Čísla za rok 2018 jsou dobrou zprávou pro digitální trh a ukazují, že jeho možnosti ještě zdaleka nejsou vyčerpané. Loni se dokázal vypořádat se zavedením GDPR a, pokud nepřijde nesmyslná regulace, věřím v jeho další růst,“komentoval výsledky výzkumu Michal Hanák předseda Sdružení pro internetový rozvoj. Pro rok 2019 je odhadován 14% růst investic do internetové inzerce, což by znamenalo celkem 32,5 mld. korun.
graf 1: vývoj celkových výdajů do internetové inzerce v roce 2008 až 2018 a 2019* v mld. Kč
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (20,1 mld. Kč v ceníkových cenách).Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 7,3 mld. Kč v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,1 mld. Kč v ceníkových cenách. Za SMS a MMS kampaně, které nezapočítáváme do internetové inzerce, zadavatelé reklamy zaplatili 98 mil. Kč v ceníkových cenách.
graf 2: výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy v roce 2018 v mil. Kč
Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 25% podíl (5,09 mld. Kč), meziročně vzrostla o 43 % a pro rok 2019 je u ní odhadován 15% růst. Na nativní reklamu připadl 3% podíl (622 mil. Kč), meziročně vzrostla dvojnásobně (+97 %) a pro rok 2019 je u ní odhadován 18% růst. Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 30 % (5,95 mld. Kč), což představuje meziroční nárůst o 107 % a pro rok 2019 je u ní odhadován 20% růst.[1]
Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje[2], dohromady tvořila 62% podíl z celé display reklamy (12,47 mld. Kč v ceníkových cenách) a meziročně vrostla o 54 %.
graf 3: rozdělení display reklamy podle forem nákupu v roce 2018
Na obsahové sítě z display reklamy připadl 55% podíl (11,03 mld. Kč v ceníkových cenách, meziročně +56 %) a na RTB způsobem obchodovanou reklamu 7% podíl (1,43 mld. Kč v ceníkových cenách, meziročně +41 %).
Při pohledu na programaticky obchodovanou display reklamu v roce 2018, která dosáhla objemu 10,84 mld. Kč v reálných cenách, měly největší podíl (89 %) reklamní obsahové sítě (9,59 mld. Kč v reálných cenách). Na RTB způsob prodeje připadl 11% podíl s celkovým objemem 1,25 mld. Kč v reálných cenách.
Výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy
Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání.U display reklamy růst táhne zejména programaticky obchodovaný inzertní prostor – reklamní obsahové sítě a RTB způsob prodeje.
graf 4: výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy v letech 2008-2018 a 2019* v mil.
v tis. Kč |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019* (odhad) |
Display ** |
5 137 305 |
6 148 289 |
7 378 185 |
9 204 844 |
9 967 379 |
10 481 447 |
14 164 675 |
16 400 893 |
20 139 248 |
22 829 717 |
Search *** |
1 593 704 |
1 871 320 |
2 871 428 |
2 901 804 |
3 360 886 |
3 656 319 |
4 663 124 |
5 857 274 |
7 321 593 |
8 563 335 |
Katalogy a řádková inzerce |
985 445 |
919 806 |
901 784 |
1 200 788 |
1 256 196 |
906 356 |
899 652 |
1 052 715 |
1 124 984 |
1 150 698 |
SMS/MMS |
|
114 027 |
99 537 |
93 264 |
107 870 |
135 947 |
113 935 |
104 150 |
98 000 |
100 940 |
CELKEM (bez SMS/MMS) |
7 716 454 |
8 900 469 |
11 151 399 |
13 307 435 |
14 584 460 |
15 044 122 |
19 727 451 |
23 310 883 |
28 585 825 |
32 543 750 |
* odhad; ** do roku 2015 mix ceníkových a reálných cen, od roku 2016 ceníkové ceny; *** reálné ceny (net net), ostatní v ceníkových cenách (gross)
tabulka 1: výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy v letech 2010-2018 a 2019* v tis. Kč
Podíl jednotlivých mediatypů v roce 2018
Pro porovnání velikosti inzerce za celé mediatypy byly použity údaje z monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere[3]. Televize s 53,1 mld. Kč si udržuje dominantní postavení na reklamním trhu (podíl 46,3 %). Na online reklamu připadá 25% podíl (28,6 mld. Kč). Tisková inzerce dosáhla v loňském roce 19,6 mld. Kč a má 17,1% podíl na reklamních rozpočtech. Reklama v rádiu dosáhla výše 8,0 mld. Kč (7,0% podíl) a reklama mimo domov (OOH) utržila v loňském roce 5,2 mld. Kč (podíl 4,6 %). Ceny neobsahují vlastní inzerci (selfpromo). Od roku 2008, kdy SPIR zahájil průzkum inzertních výkonů, je patrný kontinuální růst inzertních výdajů do internetové reklamy.
graf 5: podíl jednotlivých mediatypů v roce 2018
Celou verzi inzertního výkonu internetové reklamy naleznete na webu http://www.inzertnivykony.cz.
Používané typy internetové inzerce najdete na http://www.inzertnivykony.cz/terminologie-metodika.
Podrobnější popis reklamní formátů naleznete na http://www.spir.cz/reklamni-formaty-a-html-5.
[1]Ambicí průzkumu je zjistit podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních, nikoliv jen prodané jako mobilní. Bohužel mnoho deklarujících subjektů nedokáže ze svých systémů určit podíl podle skutečného zobrazení na mobilních zařízeních, ale jen podle prodeje jako mobilní. Lze tedy předpokládat, že skutečný podíl reklamy zobrazené na mobilních zařízeních by byl ještě vyšší.
[2]Do reklamních obsahových sítí je počítán prodej reklamy skrze uzavřené rozhraní, jedná se zejména o sítě Sklik, Adwords a Facebook.
Do RTB prodeje se počítá nákup skrze otevřená rozhraní prostřednictvím OpenRTB protokolu. Reklamní obsahové sítě mohou umožňovat i RTB způsob prodeje.
[3]Ceny inzerce v monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere jsou ceníkové.