Považujete za přípustné blokování přístupu k internetovým stránkám na základě rozhodnutí úředníka nebo ministerstva?
Nepovažuji. Základním prvkem dělby moci je, že právo vyhlásit represi má pouze nezávislý soud a nikdo jiný.
Pokud má nějaká instituce mít pravomoc zablokovat přístup ke stránkám, tak jaká?
Jak jsem uvedl výše, pouze soud. Argument, že soudní opatření trvá dlouho, považuji za lichý, protože soudy mají mechanismy k zrychlenému rozhodování a v případech, kdy je vhodné zasáhnout rychle, tedy dříve, než je vynesen rozsudek, mají možnost tzv. předběžného opatření.
Jaká míra blokace přístupu ke stránkám je ještě přípustná?
Na zablokování stránky je potřeba pohlížet jako na další zásadní omezení svobod garantovaných základními předpisy, jako je Ústava či Listina základních práv a svobod: není na principiálně odlišné úrovni než například zrušení firmy či uvalení vazby. Není to nějaký nepodstatný technický krok - vzhledem k tomu, jakou roli hraje Internet v našich životech i podnikáních, je to zásah velmi významný.
V kontextu pak vidím v tomto záměru ministerstva financí pokračování širšího trendu, kdy tento úřad si pro sebe snaží uchvátit pravomoci, které mu v demokratickém uspořádání nenáleží: chce se stát vyšetřovatelem a soudcem zároveň, přičemž mu nepřísluší ani jedno z toho. Dejme stranou internetové podnikání - toto je zásadní hrozba pro demokracii v naší zemi a je potřeba se tomu všemi prostředky postavit.