Internetová ekonomika, tedy ta část ekonomiky založená na využití internetu, se v rostoucí míře podílí na českém hospodářství, přináší benefit v podobě přidané hodnoty cca 350 mld. Kč. Vytváří 6,3 % pracovních míst, má dvojnásobnou produktivitu práce proti jiným odvětvím a zvyšuje konkurenceschopnost České republiky. Její význam je však podceňován ze strany státní správy a nedostatečně zohledňován při tvorbě strategií rozvoje ekonomiky, což může bránit modernizaci a vést k zaostávání ČR v oblastech produkce a služeb s vysokou přidanou hodnotou.
Vyplývá to ze studie Česká internetová ekonomika, kterou pro Sdružení pro internetovou reklamu studii vypracovala poradenská společnost EEIP. „Studie jasně ukazuje, že internet je příležitost pro všechny a že českému hospodářství přináší mnoho pozitivních efektů. Věříme, že zjištěná fakta probudí v zástupcích státu větší chuť zaměřit se na další rozvoj této klíčové a perspektivní oblasti ekonomiky,“ komentuje zveřejněné ukazatele Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIR.
Jádro internetové ekonomiky zahrnující činnosti bezprostředně spojené s internetem tvoří přibližně 3 % HDP České republiky (cca 115 mld. Kč). Její význam je však mnohem větší. Internet jako průřezová technologie prostupuje do čím dál více oblastí, významně šetří pracovní náklady a zvyšuje produktivitu práce napříč celou ekonomikou. Snížením nákladů vlivem e-commerce, optimalizace vnitřních procesů organizací, zjednodušením přístupu k informacím a on-line reklamě internetová ekonomika přináší benefit v podobě přidané hodnoty, která se promítá v jiných odvětvích ekonomiky ve výši 8,2 – 9,5 % HDP.
Internet má také pozitivní vliv na zaměstnanost v ČR. V oblasti IT služeb a specialistů zaměstnává 2,5 % pracovníků a multiplikačním efektem v dalších odvětvích vytvořila 316.500 pracovních míst a na celkové zaměstnanosti v ČR se podílí 6,3 %.
Internet již nějakým způsobem využívají téměř všechny firmy působící u nás. Produktivita práce v ICT sektoru je 2x vyšší než je tomu v jiných odvětvích, roste objem obchodních transakcí prováděných online, internetová reklama je také nejdynamičtější formou inzerce. Ne vše je však u nás přes tyto pozitivní indikátory v digitalizačních trendech pozitivní. V mezinárodním srovnání zaostávají české domácnosti ve využívání internetu za Evropou, pokrytí vysokorychlostním internetem je v některých regionech a zejména venkovských oblastech naprosto nedostatečné, v ČR je stále poměrně nízká obecná internetová gramotnost a představitelé státní správy projevují vůči internetu pasivní až odmítavý postoj. Odborníci vyčítají představitelům státu nedostatek vize a koncepce, nedostatečnou legislativu a personální obsazení důležitých úřadů. Varují přitom, že nedostatečný zájem o přínosy a vývoj internetové ekonomiky u nás může vést ke ztrátě inovačního potenciálu a mezinárodní konkurenceschopnosti ČR.
Studie vznikla z potřeby shromáždit relevantní data o přínosu internetové ekonomiky v kontextu českého hospodářství jako celku a propagovat její význam pro konkurenceschopnost ČR i v rámci států Evropské unie. Studie vychází ze sekundární analýzy externích a interních dat v kombinaci s konzultacemi s významnými představiteli firem z českého internetového prostředí. Jejími hlavními cíli jsou odhad velikosti internetové ekonomiky v ČR, popis jejího významu v rámci českého hospodářství, identifikace vývojových trendů a bariér dalšího rozvoje a formulace doporučení k problémovým okruhům.
Na prezentaci výstupů zazněly z úst autorů studie i představitelů SPIR také příklady a konkrétní návrhy možných cest v oblasti legislativy, přístupu státních orgánů a dalších iniciativ vedoucí k rozvoji internetové ekonomiky u nás. Kompletní studie i shrnující přehledná infografika a další informace jsou k dispozici volně ke stažení na stránkách www.studiespir.cz.