IAB Europe dnes zveřejnilo závěrečnou zprávu AdEx Benchmark 2013 o velikosti online inzerce v evropských zemích za loňský rok. Zpráva shrnuje a porovnává velikost trhů digiální reklamy v jednotlivých členských státech ve standardizovaných kategoriích a srovnatelných cenách. Hlavním zjištěním je, že internetová reklama nadále rostla napříč celou Evropou, a to hlavně díky investicím do rychle se rozvíjejích forem inzerce - na mobilní zařízení, do videoreklamy a programatického nákupu.
Online reklama dosáhla v loňském roce objemu 27,3 mld. €, což je 12% růst oproti roku 2012. Pokračuje tak každoroční rostoucí trend pozorovaný od počátku provádění studie AdEx v roce 2006. Rostoucí objem investic byl zaznamenán ve všech sledovaných typech inzerce, dá se tak říci, že internet zadavatele přesvědčil o svém reklamním potenciálu a využívají jej ve stále větší míře i inzerenti zvyklí na tradiční média. Důvodem je nejen rostoucí penetrace, pokračující standardizace formátů a kvalitnější cílení, ale také vytváření nových možností inzerce.
Graf č. 1: Vývoj velikosti online inzerce v posledních 8 letech
Reklama cílená na mobilní zařízení dosáhla v loňském roce poprvé dvouciferného podílu na celkovém objemu display inzerce (11,8 %). Mobilní svět se stává běžnou součástí úvah marketérů o struktuře zadavatelských rozpočtů. Využívanost mobilních telefonů na internetu navíc nadále roste a má tak potenciál do budoucna.
Online videoreklama zaznamenala nárůst inzertních nákladů o 45 %, zejména od "brandových" klientů zvyklých inzerovat v televizi, kteří ji využívají pro kampaně na budování značky.
Pokud jde o jednotlivé země, nejrozvnutější trhy digitální reklamy mají skandinávské země, Velká Británie, Holandsko, Švýcarsko, Německo a Francie, ve kterých objem reklamních investic na obyvatele přesahuje 50 € ročně. Česká republika je v tomto ukazateli velmi blízko evropskému průměru (33,5 € na hlavu ročně v ČR, 37,4 € v průměru), stejně jako v ukazateli meziročního růstu (11,9 % v ČR oproti 12,9 % v průměru).
Graf č. 2: Online reklamní výdaje na osobu v jednotlivých sledovaných zemích za rok
Graf č. 3: Tempo růstu online inzerce v jednotlivých zemích
Údaje ve studii AdEx Benchmark pocházejí z lokálních průzkumů v jednotlivých účastnících se zemích a jsou harmonizována společností IHS Technology (provádí např. standardizaci cen, měn, formátů apod.)
V příloze najdete dnešní tiskovou zprávu IAB shrnující hlavní výsledky (v angličtině).
Kompletní závěrečná zpráva je dostupná členům SPIR, v případě zájmu prosím kontaktujte Pavla Ševeru ([email protected]). Ostatní se prosím obracejte na [email protected].