Sdružení pro internetový rozvoj dnes publikovalo studii o monetizaci internetového obsahu. Studie reaguje na stále častější pokusy vydavatelů o zpoplatnění svého obsahu, pojednává o možnostech jeho reklamního i nereklamního využití, shrnuje dosavadní vývoj a uvádí modelové příklady z ČR i zahraničí.
Studie je zamýšlena jako příručka pro média, která zvažují alternativní způsoby zhodnocení publikovaného obsahu, než je financování z reklamy. Přináší přehled způsobů přímé monetizace od uživatelů i nepřímé skrze různé možnosti inzerce a formuluje doporučení pro různé typy vydavatelů o tom, jaké postupy, nástroje či obchodní modely v současné době nejlépe fungují. Ačkoli ze studie mohou čerpat vydavatelé na různé úrovni, je určena především začínajícím nebo menším a středním firmám. Může sloužit i jako informační zdroj pro odbornou veřejnost.
Zdrojem informací jsou vedle analýzy veřejně dostupných zdrojů také rozhovory s provozovateli služeb, kteří s placeným obsahem u nás učinili první pokusy, a zkušenosti zahraničních vydavatelů, kteří různé modely placeného obsahu testují již druhou dekádu. Součástí studie, kterou pro SPIR vypracovala společnost Internet Info, je i doprovodný průzkum názorů na placený obsah mezi českou internetovou populací od společnosti Median.
Kompletní studie a doprovodný průzkum uživatelských preferencí jsou bezplatně ke stažení na stráncewww.monetizaceobsahu.cz, kde jsou hlavní sdělení studie rovněž přehlednou formou prezentovány.