Obchodní model: Platba za akci
Popis
Platba na základě návštěvníkem provedené akce na webu inzerenta je klíčovým modelem pro tzv. výkonnostní marketing. Typ sledované akce by měl vycházet primárně s obchodních zájmů inzerenta a obchodních cílů webu. Za akci jsou typicky považovány následující činnosti na webu inzerenta:
- odeslání online objednávky či poptávky
- přihlášení se k odběru newsletteru či do jiné inzerentovi databáze
- odeslání kontaktních údajů prostřednictvím formuláře či online aplikace
- stažení dokumentu či zobrazení konkrétní stránky
- stažení software
- eventuálně i strávení určitého času na webu inzerenta či na konkrétní stránce
Výhody
- Obchodní model je plně v souladu s obchodními zájmy inzerenta
- Správně zvolená akce zajišťuje zohlednění kvality na web přiváděné návštěvnosti
Nevýhody
- Logicky nižší ochota agentur aplikace tohoto modelu, protože akce a tím i odměna agentuře je většinou ovlivněna i faktory, které nejsou pod kontrolou agentury
- Obtížná měřitelnost - problémy s atribucí akce ke konkrétnímu zdroji - na jedné akci se typicky podílí více reklamních zdrojů a nelze snadno rozhodnout o tom, který zdroj se na akci a jakou měrou podílel
- Orientace pouze na okamžitý výkon a nezohledňování možného brandového efektu reklamního sdělení
- Nebezpečí nevhodně zvolené akce
Kritická místa pro klient
- Volba adekvátní akce a vyčíslení její hodnoty pro klienta i agenturu - typicky je nutné zohlednit jak aktuální akviziční hodnotu zákazníka, tak i tzv. celoživotní hodnotu zákazníka (customer lifetime value)
- Měření je typicky pod kontrolou klienta, proto je nutné zajistit přístup k výsledkům či jejich vykazování agentuře nebo zajistit nezávislé měření
- Realizovat technické zabezpeční proti falešným akcím
Mediatypy
- není závislé na mediatypu