Listopadový lockdown v České republice, způsobeny prudkým nárůstem počtu nových onemocnění koronavirem ovlivnil mimo jiné způsob nakupování. Z důvodu uzavření kamenných prodejen byli lidé nucení nakupovat mnoho typů spotřebního zboží pouze online, což ovlivnilo nárůst návštěvníků webových stránek v kategorii E-commerce – prodej. Tato kategorie, která zahrnuje například srovnávače cen či internetové bazary, rostla výrazně na všech platformách, nejvíce však na klasických počítačích a mobilních telefonech (asi 10 %). U obou těchto zařízení činil absolutní meziměsíční nárůst uživatelů přibližně 400 tisíc.
Zajímavé je, že letos se v datech měření návštěvnosti v kategorii E-commerce - prodej neprojevil Black Friday ani Cyber Monday a tyto dny tak neměly výrazně vyšší návštěvnost v dané kategorii. Mohlo to být opět způsobeno pandemií koronaviru, kdy lidé nakupovali online po celý měsíc a nečekali na předvánoční slevy či speciální výprodeje. V průběhu listopadového lockdownu, kdy například kulturní instituce, restaurace či obchody musely zůstat zavřené a mnoho lidí ztratilo svoje příjmy, rostl také zájem o kategorii E-commerce - obsah, která zahrnuje mimo jiné weby s pracovní nabídkou. Tato webová kategorie rostla především na klasických počítačích (20 %) a mobilních telefonech (16 %).
Příprava na adventní období mohla ovlivnit nárůst kategorie Bydlení – obsah s lifestylovými magazíny, zaměřenými na vánoční dekorace či dárky. Největší nárůst počtu uživatelů u této kategorie byl zaznamenán na tabletech (12 %). V minulém měsíci byly stále uzavřeny školy a vláda omezila svobodu pohybu, což pro žáky a studenty, kteří museli zůstat doma, znamenalo více volného času. Zvýšil se proto zájem uživatelů o oddechové kategorie, například Zájmové servery a hobby či Zábava a hry. První zmíněna kategorie rostla na tabletech (8 %), druhá především na klasických počítačích (10 %) a tabletech (8 %).
Tab. 1. Výsledky měření návštěvnosti internetu na jednotlivých zařízeních říjen a listopad 2020.
Počítače |
Říjen |
Listopad |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
6 886 748 |
6 915 883 |
29 135 |
0,42% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
13 507 011 561 |
15 490 812 713 |
1 983 801 152 |
14,69% |
Reální uživatelé (RU) – PC doma |
6 842 368 |
6 869 523 |
27 155 |
0,40% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC doma |
11 270 733 394 |
13 402 148 050 |
2 131 414 656 |
18,91% |
Reální uživatelé (RU) – PC v práci |
1 941 308 |
1 948 219 |
6 911 |
0,36% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC v práci |
2 236 278 167 |
2 088 664 663 |
-147 613 504 |
-6,60% |
Mobilní telefony |
Říjen |
Listopad |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
5 493 721 |
5 536 981 |
43 260 |
0,79% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
3 894 691 393 |
3 769 972 067 |
-124 719 326 |
-3,20% |
Tablety |
Říjen |
Listopad |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
1 508 628 |
1 497 596 |
-11 032 |
-0,73% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
271 953 956 |
274 645 849 |
2 691 893 |
0,99% |
Zdroj: NetMonitor, říjen a listopad 2020.