S nástupem zimy a příchodem sezónních nemocí hledali uživatelé na internetu rady týkající se zdraví, mnoho z nich řešilo také otázku jak nepřibrat přes svátky. Rostl proto zájem o webovou kategorii Zdraví, která nabízí uživatelům zdravé rady týkající se potravin, nemocí, ale i odpovědi specialistů či přímo možnost objednat se k lékaři. Návštěvnost webů v oblasti zdraví se zvýšila nejvíce z tabletů (21 %), dále pak z klasických PC a mobilních telefonů (asi 7 % u obou platforem).
Blížící se vánoční svátky a s tím spojené zdobení stromečků, zkrášlování bytů a zahrad mohlo přispět k rostoucí návštěvnosti kategorie Bydlení – obsah, která zahrnuje mimo jiné lifestylové magazíny.
Tato kategorie rostla především na mobilních zařízeních a to o 7-8 %. Ve vánočním období klidu a pohody rostla návštěvnost oddechových kategorií, jako jsou Společenské magazíny, Bulvární magazíny, Zábava a hry či Komunitní servery. Návštěvnost kategorií Společenské magazíny a Komunitní servery se zvýšila především na tabletech (5 - 6 %), dále na mobilních telefonech a klasických PC (asi 3 %). Bulvární magazíny a Zábava a hry rostly nejvíce na mobilních telefonech (7 – 8 %).
Zajímavé je, že prosincový den internetových slev tzv. Cyber Monday, tedy internetová verze Black Friday, neovlivnil nárůst návštěvnosti v kategorii E-commerce - prodej. Vyšší zájem o tuto kategorii byl ovšem zaznamenán během tří prvních adventních neděl (nárůst především z mobilních zařízení). V těchto 3 prosincových dnech se návštěvnost internetové komerce pochybovala kolem 850 – 860 tisíc RU (z mobilních zařízení). Návštěvnost z mobilních telefonů a tabletů byla také vysoká na druhý svátek vánoční a oproti Štědrému dni se zvýšila o asi 240 tisíc RU na 815 tisíc.
Tab. 1. Výsledky měření návštěvnosti internetu na jednotlivých zařízeních listopad a prosinec 2019.
Počítače |
Listopad |
Prosinec |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
7 467 614 |
7 615 179 |
147 565 |
1,98% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
13 386 989 959 |
12 212 128 132 |
-1 174 861 827 |
-8,78% |
Reální uživatelé (RU) – PC doma |
7 403 059 |
7 551 328 |
148 269 |
2,00% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC doma |
10 394 030 339 |
9 906 905 850 |
-487 124 489 |
-4,69% |
Reální uživatelé (RU) – PC v práci |
2 096 968 |
2 140 610 |
43 642 |
2,08% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC v práci |
2 992 959 620 |
2 305 222 282 |
-687 737 338 |
-22,98% |
Mobilní telefony |
Listopad |
Prosinec |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
5 372 784 |
5 591 498 |
218 714 |
4,07% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
2 904 196 228 |
2 969 214 981 |
65 018 753 |
2,24% |
Tablety |
Listopad |
Prosinec |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
1 719 702 |
1 745 248 |
25 546 |
1,49% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
296 166 612 |
289 617 478 |
-6 549 134 |
-2,21% |
Zdroj: NetMonitor, listopad a prosinec 2019.