Leden proběhl ve znamení prezidentských voleb, které přilákaly k návštěvě internetu až 2,3 milionu uživatelů. Tato rekordní denní návštěvnost byla zaznamenána u kategorie Zpravodajství v první den prvního kola voleb (12. ledna) pro všechna zařízení dohromady. Díky důležitým politickým událostem bylo Zpravodajství nejnavštěvovanější webovou kategorií v případě mobilních telefonů a tabletů a třetí nejnavštěvovanější kategorií u klasických PC.
Z výsledků výzkumu NetMonitor vyplývá, že první kolo voleb bylo pro internetové uživatele zajímavější než druhé. Kategorie Zpravodajství rostla již během celého týdne, který předcházel prvnímu kolu voleb: v pondělí 8. ledna překročila hranici 2 milionů RU a rostla až do výše uvedeného pátku 12. ledna, kdy bylo dosaženo nejvyšší denní návštěvnosti v této kategorii. Druhý den prvního volebního kola (sobota 13. ledna) již ale návštěvnost klesla na přibližně 2 miliony uživatelů. Před druhým kolem voleb se návštěvnost této kategorie začala opět zvyšovat a dne 26. ledna (první den druhého kola voleb) dosáhla počtu 2,1 milionu RU dohromady ze všech platforem. Celkový meziměsíční nárůst počtu uživatelů pro kategorii Zpravodajství dosáhl více než 251 tisíc RU z klasických PC, téměř 200 tisíc z mobilních telefonů a 90 tisíc z tabletů.
Pravděpodobně také ve spojení s prezidentskými volbami rostla kategorie Ekonomika, finance, právo, která zahrnuje mimo jiné některé zpravodajské servery. Zde můžeme ze všech kategorií pozorovat nejvyšší meziměsíční nárůst návštěvníků přicházejících z mobilních telefonů, který dosáhl více než 250 tisíc uživatelů. Weby v kategorii Ekonomika, finance, právo zaznamenaly vysokou návštěvnost mimo jiné v týdnu před prvním kolem voleb (8. – 11. ledna), která následně ve čtvrtek 25. ledna, tj. poprvé ve druhé polovině měsíce překročila hranici 900 tisíc RU (910 tisíc RU ze všech platforem).
Začátkem roku se zvýšil zájem uživatelů o prodej/nákup nemovitostí a aut. Kategorie Bydlení – prodej, která zahrnuje webové stránky s nabídkou realit, rostla asi o třetinu v případě klasických PC a mobilních telefonů a o čtvrtinu z tabletů. Návštěvnost kategorie Auto-moto – prodej se zvýšila o 23 % z klasických PC, 13 % z mobilních telefonů a 18 % z tabletů. Dále výrazně rostla také návštěvnost kategorie E-commerce – obsah, která obsahuje mimo jiné nabídky práce.
Tab. 1. Výsledky měření návštěvnosti internetu na jednotlivých zařízeních – výsledky za prosinec 2017 a leden 2018.
Počítače |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
6 803 600 |
6 808 499 |
4 899 |
0,07% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
15 737 346 846 |
17 719 671 184 |
1 982 324 338 |
12,60% |
Reální uživatelé (RU) – PC doma |
6 647 741 |
6 674 701 |
26 960 |
0,41% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC doma |
12 723 990 893 |
13 771 415 979 |
1 047 425 086 |
8,23% |
Reální uživatelé (RU) – PC v práci |
1 883 265 |
1 890 177 |
6 912 |
0,37% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC v práci |
3 013 355 952 |
3 948 255 205 |
934 899 253 |
31,03% |
Mobilní telefony |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
3 749 111 |
3 785 596 |
36 485 |
0,97% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
1 990 428 431 |
2 219 171 935 |
228 743 504 |
11,49% |
Tablety |
Prosinec |
Leden |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
1 707 235 |
1 713 112 |
5 877 |
0,34% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
329 458 386 |
365 814 857 |
36 356 471 |
11,04% |
Zdroj: SPIR - NetMonitor, prosinec 2017 a leden 2018.