Velké slevy, na které lákali obchodníci na Black Friday, se pouze částečně projevily v návštěvnosti internetových obchodů. E-shopy, zapojené do výzkumu NetMonitor, zaznamenaly vysokou návštěvnost ve dnech předcházejících „černému pátku“, ovšem samotný Black Friday překvapivě netrhal rekordy návštěvnosti. Ve dnech 20. – 23. listopadu přesahoval denní počet uživatelů na počítačích u kategorie E-commerce-prodej 900 tisíc, dnem s rekordní návštěvností bylo přitom úterý 21. listopadu s více než 984 tisíci návštěvníků.
Denní návštěvnost (na počítačích) se u kategorie E-commerce-prodej pohybovala v týdnu s „černým pátkem“ (od 20. do 26. listopadu) v průměru na úrovni necelých 893 tisíc RU, zatímco v předchozích listopadových dnech byla o asi 83 tisíc uživatelů denně nižší. Překvapivě letošní Black Friday, tedy 24. listopadu, nepřinesl e-shopům větší počet uživatelů – tento den nakupovalo na internetu (na klasických PC) pouze 883 tisíc RU, tedy přibližně o 100 tisíc méně než výše uvedené rekordní úterý ve stejném týdnu.
Návštěvnost webových stránek, nabízejících možnost nákupu přeš internet, rostla na klasických PC a mobilních telefonech. Z počítačů navštívilo tyto weby v listopadu asi o 186 tisíc uživatelů více než v říjnu a z telefonů téměř o 164 tisíc více. Toto výrazné zvýšení naznačuje blížící se vrchol vánoční nákupní sezóny. Kategorie E-commerce-prodej byla v minulém měsíci třetí nejnavštěvovanější kategorií z mobilních telefonů (2,7 milionu RU), čtvrtou z tabletů (704 tisíc RU) a pátou z klasických PC (4,6 milionu RU).
Vysoký nárůst počtu uživatelů zaznamenala webová kategorie Cestování – prodej, která zahrnuje weby s nabídkou cestovních zájezdů. Počet jejich uživatelů se u všech zařízení zvýšil přibližně o pětinu. Výrazný nárůst počtu uživatelů u této kategorie byl pravděpodobně způsobem blížící se zimní a vánočně-silvestrovskou sezónou, kdy mnoho lidí tradičně jezdí lyžovat anebo odpočívá v lázních či v exotických zemích.
Tab. 1. Výsledky měření návštěvnosti internetu na jednotlivých zařízeních – výsledky za říjen a listopad 2017
Počítače |
Říjen |
Listopad |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
6 959 704 |
6 835 647 |
-124 057 |
-1,78% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
17 637 321 357 |
17 445 161 955 |
-192 159 402 |
-1,09% |
Reální uživatelé (RU) – PC doma |
6 907 889 |
6 785 265 |
-122 624 |
-1,78% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC doma |
13 216 487 019 |
13 275 271 212 |
58 784 193 |
0,44% |
Reální uživatelé (RU) – PC v práci |
2 660 828 |
2 627 476 |
-33 352 |
-1,25% |
Zhlédnuté stránky (PV) – PC v práci |
4 420 834 338 |
4 169 890 743 |
-250 943 595 |
-5,68% |
Mobilní telefony |
Říjen |
Listopad |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
3 759 197 |
3 730 815 |
-28 382 |
-0,76% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
2 020 749 209 |
1 925 736 258 |
-95 012 951 |
-4,70% |
Tablety |
Říjen |
Listopad |
Absolutní |
Relativní změna |
Reální uživatelé (RU) |
1 725 779 |
1 705 956 |
-19 823 |
-1,15% |
Zhlédnuté stránky (PV) |
336 932 383 |
324 158 649 |
-12 773 734 |
-3,79% |
Zdroj: NetMonitor, říjen a listopad 2017.