IAB Europe na své výroční konferenci Interact oznámila, že digitální reklama vzrostla v roce 2017 o 13,2 % na 48 mld. EUR díky vysokému nárůstu investic do reklamy na sociálních sítích, mobilech a do video reklamy.
Studie AdEx Benchmark již 12 let přináší zprávu o stavu evropského trhu s digitální reklamou. Dvacet evropských trhů rostlo dvojciferným číslem, přičemž investice do mobilní reklamy rostly dvojciferně na všech 27 trzích, které studie mapovala. Displejová reklamy na mobilech se zvýšila o více než 40 % a nyní představuje 42% podíl na celkové displejové reklamě, zatímco na video připadá více než čtvrtina z celkové displej reklamy. Reklama na sociálních sítích rostla stejným 38% tempem a zvýšil se její podíl na displeji, zatímco video rostlo 35% tempem, což je čtyřikrát rychleji než displejová reklama, která nebyla tvořena videem. Nárůst ve video reklamě táhla out-stream reklama, která zaznamenala 73,4% růst oproti in-streamu, který byl vzrostl o 6,9 %.
Studie IAB Europe AdEx Benchmark pracuje s rozdělením digitálního reklamního trhu do tří kategorií: displej, vyhledávání a Katalogy a řádková inzerce. Růst v těchto reklamních formátech byl způsoben přesunem uživatelů mezi zařízeními a měnícím se vzorcem konzumace digitálního obsahu.
Displejová reklama překonala v tempu růstu reklamu ve vyhledávání a katalogy a řádkovou inzerci s meziročním růstem 14,9 % na hodnotu 19,3 mld. EUR. Vyhledávání je stále největší kategorií online reklamy z hlediska příjmů s nárůstem o 14,4 % a tržní hodnotou 21,9 miliardy EUR.
První 3 místa potvrzují silný růst investic do online reklamy v regionu střední a východní Evropy:
1. Bělorusko - 33,9 %
2. Srbsko - 23,7 %
3. Rusko - 21,9 %
Silný nárůst zaznamenaly i vyspělé trhy (na stejné nebo vyšší úrovni, než byl evropský průměr): Spojené království (14,3 %), Norsko (16,6 %), Švédsko (18,4 %), Švýcarsko (12,5 %), což dokazuje, že zralost nebrání příležitostem pro další inovace a růst.
Top 10 (pořadí podle velikosti trhu) zemí s nejvyššími investicemi do digitální reklamy
1. Spojené království - 15,6 miliardy EUR
2. Německo - 6,6 miliardy EUR
3. Francie - 5,1 miliardy EUR
4. Rusko - 3,3 miliardy EUR
5. Itálie - 2,6 miliardy EUR
6. Švédsko - 1,8 miliardy EUR
7. Nizozemsko - 1,8 miliardy EUR
8. Švýcarsko - 1,8 miliardy EUR
9. Španělsko - 1,8 miliardy EUR
10. Belgie - 1 mld. EUR
O studii AdEx Benchmark
Údaje byly sestaveny společností IAB Europe na základě informací poskytnutých národními zastoupeními IAB v Evropě. Zpracování a analýzu zajistil IHS Markit. Zpráva zahrnuje objem trhu a informace o hodnotě inzerce pro rok 2017 za následující trhy: Rakousko, Bělorusko, Belgie, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálie, Nizozemsko, Slovinsko, Rumunsko, Rusko, Španělsko, Slovensko, Srbsko, Turecko, Švédsko, Švýcarsko a Spojené království. Údaje jsou za kalendářní rok 2017, za období leden až prosinec. Studie Studie Benchmark AdEx 2017 je jedenáctou v pořadí, začala v kalendářním roce 2006. Displej zahrnuje bannery zobrazené na PC a mobilech, rich media a video formáty.
Viz další vysvětlující poznámku k níže uvedeným údajům.
Vysvětlivky k výzkumu AdEx Benchmark realizovanému IAB Europe / IHS Markit
Údaje IAB Europe AdEx Benchmark vycházejí z národních ročních průzkumů výdajů na reklamu na interenetu, které realizují členové IAB Europe. Vzhledem k tomu, že metodika studií se v jednotlivých zemích liší, stanovily IAB Europe a IHS Markit metodická pravidla pro přepočet údajů tak, aby byly porovnatelné. To zahrnuje:
- Přepočet lokálních výsledků tak, aby byly sladěny s ostatními daty. Míra přepočtu je poskytována skupinami odborníků z lokálních trhů
- Odhad / sladění údajů o výdajích na reklamu pro určité formáty nebo segmenty v některých zemích, kde místní studie IAB nezahrnují data, nebo se definice a rozsah formátu podstatně liší od standardizovaných segmentů IAB Europe
- Pokud se lokální údaje počítají v jiné měně než v eurech, byl použit průměrný směnný kurz v roce 2017 k přepočtu na euro. Aby bylo možné poskytnout údaje o tempu růstu v předchozím roce, byly údaje z předchozího roku rovněž přepočítány pomocí konstantního směnného kurzu, aby se vyloučily dopady měnícího se měnového kurzu.
- AdEx Benchmark se zaměřuje na čtyři standardizované segmenty: "Displej" (včetně mobilního zobrazení, rich media a videa), "katalogy a řádková inzerce", "vyhledávání" a "ostatní" (včetně e-mailu, ale bez emailového marketingu).
- Uvedené údaje jsou v media net cenách (tj. čistá fakturovaná hodnota média, plus případná provize agentury, pokud existuje).